onsdag 29. august 2007



Kapitel 2.
Jesus sa til Peter at Peter er den klippe som Gud vil bygge sin menighet på. Peter er et bra bilde på kirken. Peter var ivrig og ville mye, men han snakket ofte før han tenkte. Peter ville gjøre alt for Jesus, men da det gjaldt så sviktet Peter Jesus. Peter var langt fra fullkommen, og det er heller ikke kirken. Men noe som kirken har vært fram til nå er at den er trofast mot Ordet. Og gjennom historien har kirken feilet, men også gjort Guds vilje. Klosteret ble et sted for de syke, for de gamle, for de foreldreløse, for de fattige, for de som var på gjennomreise, for de som trengte å høre Guds ord, og for å lære om Gud.
Vi kan lett dømme kristne for det dem har gjort igjennom tidene. Men hva har vi selv gjort?

Bjørn Eidsåg utrykker dette slik:


Du låg skjeivande av angst på kne
og svetten rant som blo
og venene du hadde med
dei sov i største ro
dei svikta då du trengte dei
du hadde gitt dei alt
dei valde minste motstands vei
og svikta då det gjalt


Og eg har tenkt det sko 'kje eg ha gjort
eg sko ha kjempa saman med deg
holdt rundt deg og tørka svetten bort
- gjort ka eg kunne for å gle deg.


Dei dømde deg te død og pine
spotta deg og lo
og ein av dei du kalla dine fornekta og bedro
Han svikta då du trengte han
du hadde gitt ham alt.
han var ein veik og vesal mann
som svikta då det gjalt.


Men eg vet at eg og svikte
fornekte og bedrar
eg gjer'kje det eg v et eg plikte
- eg e hjertelaus og hard.
e likasel for andres nød
ofte blind for venners sorg
ka bryr det meg dei andres død
min kulde e så fast ein 'borg.


Likavel e du lika gla' i meg
tilgir meg alle feilå mine
Stille tar du kappå di av deg
og tar te å vaska beina mine

Likavel e du lika gla' i meg
tilgir meg alle feilå mine
Stille tar du kappå di av deg
og tar te å vaska beina mine


Kirken står for det som fører til velsignelse. Gud sa til mennesket: Vær fruktbar og bli mange, fyll jorden. Gud sa, det er loven. Om man følger loven vil det føre til velsignelse, følger man ikke loven vil det føre til forbannelse. Om menn vil gifte seg med menn, eller kvinner med kvinner, så følger ikke de loven om at de skal formere seg. I hvert fall ikke på naturlig måte. Det beste sted å føreslekten videre på er gjennom familien, og Gud ønsket man skulle være trofast i familien. Utfylle hverandre, i stedet for likestilling. I dag så har nok mange barn det mye tøffere enn før. De har ikke lenger den trygge rammen som familien skulle gi. Man skulle tro at i et så rikt land som Norge at barn hadde det bra. Men jeg har fått høre at det er flere barn enn noen gang nå som har det tøft.
Kirken gir de trygge rammene som gjør at mennesker kan leve i velsignelse.