torsdag 30. juni 2022

Takk for alt det skapte

 


Kjære Jesus. Det har vært så godt å være sammen med deg i dag. Når tankene er hos deg så blir det så gode energier. Du er balsam for sjelen. Det er så godt å formes av deg. Du elsker å forme stygge andunger til flotte svaner. Du elsker å forme ødelagte mennesker til helgener, for ditt mål for oss alle er at vi blir helgen. Når du åpenbarer skriften for oss slik at den blir levende og vi formes etter den, da blir vi helliggjorte.  Nonner og munker som har gitt hele livet for å tjene deg, de har virkelig funnet livet. Jesus, jeg ber om at du helliggjør meg. Jeg blir nok aldri noen nonne, men jeg vil gå framover med deg. Jeg vil selv om jeg har eiendeler leve et liv med deg. Jeg vil leve et liv i kontemplasjon. Og i dag fikk jeg det til. Det er så godt å kjenne ditt nærvær. Det er så godt når tankene mine bare går til deg. Det er livet, Jesus. Du er Livet. Tenk alt det vakre du har skapt. Den vakre naturen. Mange ganger nyter jeg livet og alt det vakre når jeg får være sammen med deg i himmelen. Jeg elsker den vakre naturen, den vakre atmosfæren og du som er vakrest av det hele. Der får jeg hvile når jeg trenger det. Du er der sammen med meg. Det er du her på jorden også. Og det du har skapt her er vakkert det også. Du vil at jeg skal glede meg over det vakre som fins her på jorden også. Det er ikke synd, slik det heller ikke er synd å glede seg over alt det vakre i himmelen. Frans av Assisi kunne virkelig glede seg over naturen og alt det vakre du har skapt. Takk Jesus for at du går sammen med meg og hjelper meg å leve. Det er så lett å leve med deg i himmelen, men du vil gå sammen med meg og lære meg å leve her på jorden også. Takk Jesus for din tålmodighet. 

Solsangen

Tilskrevet Frans av Assisi

Lovet være du, min Herre, med alt du har skapt. Særlig herr bror Solen, som gir oss dagen,

og du gir oss lys ved den.

Og den er skjønn og stråler med stor glans. Av deg selv, Allerhøyeste, er den et avbilde.

Lovet være du, min Herre, for søster Månen og stjernene, på himmelen skapte du dem, klare og kostelige og vakre.

Lovet være du, min Herre, for bror Vinden

og for luften og skyene og himmelen og allslags vær, for ved det lar du all din skapning få livets opphold.

Lovet være du, min Herre, for søster Vannet

som er nyttig til alt og ydmykt og kostelig og vakkert.

Lovet være du, min Herre, for bror Ilden, for ved den lyser du opp i natten.

Og den er skjønn og sterk og mektig.

Lovet være du, min Herre, for søster Jorden, vår mor, som oppholder oss og som leder oss

og frembringer frukter og gress og fargerike blomster.

Lovet være du, min Herre, for alle dem som tilgir av kjærlighet til deg

og lider vondt og overlast.

Lykkelig er den som bærer det med tålmod, for av deg, aller høyeste, skal han få sin krone.

Lovet være du, min Herre, for vår søster den legemlige død, som ikke noe levende menneske kan unnslippe.

Ve den som dør i dødssynd.

Lykkelig den som lar din hellige vilje skje, for den annen død skal ikke ramme ham.

Lov og velsign min Herre, og takk ham, og tjen ham med stor ydmykhet.

Amen.