lørdag 27. februar 2021

La meg bli lik deg

 Takk kjære Jesus for at jeg får lov til å bli kjent med deg. Det er så godt å være i deg. Det fins ikke noe bedre enn å kjenne at du bor i mitt hjerte. Jeg elsker deg.

Første gangen jeg fikk høre din Røst var i tjueårs alderen. Jeg satt i min stue og hadde det vondt med meg selv, og hadde en kniv jeg ville skjære meg i armen med. Da står du plutselig i min stue og sier med tydelig Røst. « du elsker ikke deg selv du» Jeg ser deg bare i ånden, men tenker ikke over det. Det er som å få en utenomjordisk person hjem til meg. Og jeg tenker på hva avisene kommer til å skrive om de får vite at jeg har hatt deg Jesus i min stue. Så det føltes sterkt. Jeg hørte stemmen din tydelig, og jeg svarte til deg at det er bra at jeg ikke elsker meg selv. Det står det jo om at jeg ikke skal gjøre i bibelen. Du sa at du vil at jeg skal elske meg selv. Jeg fant fram bibelen min og prøvde å finne det bibelordet hvor du sier at vi skal hate oss selv. Men hver gang jeg slår opp i bibelen så står det et bibelvers der du Gud sier vi er verdifulle. Jeg klarer heller ikke å finne det bibelverset hvor man skal hate seg selv. 

Jeg visste når jeg så deg at du var du Jesus. Du er full av kraft og kjærlighet. Det jeg tenkte da jeg så deg var at du liknet et menneske enda mer enn hva mennesker gjør. For du var helt fullkommen. Det er slik som deg vi egentlig skulle vært. Du er en juvel Jesus. Og jeg har fått den juvelen. Og det er den dyrebareste skatten jeg har.

Du har lært meg å elske meg selv. Ved at du har elsket meg. Jeg har også lært av erfaring at det er bare ved å være i deg jeg kan bære god frukt. Jeg er ikke fullkommen, men jeg har fått se at det virker at når en person er ufin mot meg så går det ikke inn på meg, og du er med meg. Kristne er ufine mot hverandre. Akkurat som verdslige. Det hjelper ikke at vi har bibelen som forteller oss at vi skal elske vår neste som oss selv. Den eneste måten å få til å elske vår neste i prøvelsens time er å være ett med deg. For du sier: 

«Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg.»

‭‭Johannes‬ ‭15

Det har jeg fått oppleve kjæreste Jesus. For jeg har funnet ut at når noen er ufine så klarer jeg ikke i min egen kraft å ikke forsvare meg selv og ikke bli såret. Men med deg i mitt hjerte så elsker jeg den personen tilbake og kjenner at jeg har overvunnet mitt kjød. Det er bare når vi er i deg kjæreste Jesus vi klarer å bære god frukt.  Du sier:

«Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen.»

‭‭Matteus‬ ‭5:46-48‬ ‭N11BM‬‬

Det er bare når vi er i deg Jesus vi klarer å være fullkomne. Det er å søke deg hele dagen, være ett med deg hele dagen. Se på deg hele dagen og be uavbrutt. Det er den eneste veien til fullkommenhet. Når vi prøver å være fullkomne så får vi det ikke til. Når vi prøver å elske vår neste så får vi ikke det til. Det er bare i deg vi får det til. Takk kjære snille Jesus at du er her for alle mennesker og vil bo i hjertene til alle mennesker for du sier: 


«Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.»

‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭3:20‬ ‭N11BM‬‬

Jesus det er ingenting jeg ønsker mer enn å dø ifra meg selv og la deg vinne skikkelse i meg. For det er så godt. For nå sitter vi to sammen og koser oss. Nyter av frukten du har tatt med. Den er førsteklasses og smaker nydelig. Å hva jeg elsker din frukt Jesus. Når du er i meg så er du full av gode frukter som kjærlighet, glede og fred. Mildhet og tålmodighet. Det er så godt å kjenne deg. La meg lære å kjenne deg mer og mer. Og la min kjærlighet bli lik denne: 


«Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da har jeg ingen ting vunnet. Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. Kjærligheten tar aldri slutt. Profetgavene skal bli borte, tungene skal tie og kunnskapen forgå. For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis. Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, ta slutt. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn. Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige. Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.»

‭‭1. Korinter‬ ‭13:1-13‬ ‭N11BM‬‬

Kjæreste Jesus. Jeg elsker deg. Og det er bare i deg jeg kan vokse og lære kjærlighetens vesen. Form meg i dag, Jesus. Ja, form meg hver dag slik at jeg blir mer lik deg dag for dag. Du er det beste som fins.