onsdag 14. november 2007


Jesus ga meg en lignelse:

Jeg fikk se en vei. I enden av veien så jeg Jesus. På veien var det to grøfter. En på hver side. På veien gikk en mann og en kvinne hånd i hånd. Når de så på Jesus så gikk de rett på veien. Men så fort en av dem så en annen vei, så havnet denne i grøfta. Da var det godt at den andre kunne trekke den som falt i grøfta opp igjen. Kvinnen falt i grøfta som var nærmest henne, og det samme med mannen. Han falt i grøfta som var nærmest han. Den grøfta mannen falt lett i var loviskhet. Kvinnen derimot falt lettere i motsatt grøft, ved å ta sine egne beslutninger.


Akkurat som det var Eva som beslutet seg for å spise av eplet, og fristet Adam med det. Adam syndet ved å ikke beskytte Eva, men heller gjøre som hun sa. De falt i synd, fordi de ikke fulgte Guds lov.

Når vi ser på Jesus så havner vi ikke i noen grøft. Og Gud bruker de som er åpne for han. Vi er likeverdige.

Men når det gjelder å ta vare på sakramentene som finns i kirken, og beholde Guds ord uendret, så stoler Gud mere på mannen enn kvinnen til denne oppgaven. Fordi denne oppgaven som paven, biskoper og prester har er å være en klippe for Gud, og å holde Guds ord uforandret. Det handler om å følge ordrer, noe som menn er flinkere til enn kvinner.


Når vi ser på den Lutherske kirke idag, og hva som skjedde etter at kvinner ble prester, så har det stadig vært en forandring vekk fra de hellige skriftene og tradisjonene. Og menneskene har forlatt kirken.


Jeg ønsker meg en kirke hvor presten kan utføre sin tjeneste i lydighet. Jeg er ikke interessert i prester sine private teologiske meninger. Når en prest ikke peker på Jesus, men på sine interesser, så er det ikke lenger en prest for Gud.




6 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Amen sister!

Z sa...

Jag respekterar din syn men jag har hört precis tvärtemot, angående:

"Det handler om å følge ordrer, noe som menn er flinkere til enn kvinner."

Jag har i skolan ofta, från killarna, fått höra: "Ni tjejer ska jämnt lyda order. Därför verkar fröken/magistern tycka mer om er"

Så det där med att män i allmänhet skulle vara snabbare med att följa order kan jag tyvärr inte hålla med om :(

Rudie sa...

Z
Jeg tror hierarkiet er en ordning vi har fått i fra Gud.
Jeg ønsker et mest mulig uforendret hierarki. Og Z, du har kansje alltid tilhørt dKK. Men de som søker seg til dKK og til den Ortodokse kirken er de som ønsker en kirke hvor ikke demokratiet bestemmer, men bibelen og tradisjonen.
Derfor tror jeg at de som søker seg til de historiske kirkene er mer opptatt av å bevare kirken slik den alltid har vært enn hva kansje mange katolikker gjør.
Og det flotteste med dKK syns jeg er at jeg egentlig ikke trenger å mene så mange ting, som jeg tror er ødeleggende for troslivet.
Når alle skal gå rundt med forskjellige teologiske meninger som vi skal kjempe for å få til, så er det lett å glemme det enkle som Gud har kalt oss til. Jeg tror på en kirke hvor det finns mye bønn og lovsanger!

Da den Lutherske kirken åpnet opp for kvinnelige prester, så kjempet de kvinnelige prestene videre for at andre igjen skulle få den samme rettigheter som dem, de kjempet for de "svake". I den Lutherske kirke finns det idag prester som forkynner at Gud ikke finns; prester som er er ateister!, prester som forteller at alle blir frelst uansett hvilken Gud man tror på, prester som tror på reinkarnasjon ( en kvinnelig prest i Sunbyberg), prester som tar med seg sine krystaller til kirken fordi de mener disse steinene har helende kraft i seg( kvinnelig prest i Stockholm).

Prester som kjemper mer for menneskers rettigheter enn å få mennesker til å søke Jesus. Prestene har funnet en arena hvor de kan påvirke mennesker, og forandre kirken. Det finns en stor splittelse i den Lutherske Kirke. Egentlig så finns det ikke det i den Katolske, fordi de som bestemmer står fast på tradisjonene og ordet.

Og resultatet er at de Lutherske kirkene i Norge har store problemer med å få folk til kirken, mens den Katolske kirken har det motsatte problemet. De har ikke plass til alle som vil i kirken, selv om de har 5 messer på en dag.

En kirke skal være en kirke hvor man ydmyker seg under Gud, og ikke der hvor opprørskhet mot tradisjonen og bibelen herjer. Jeg tror den Ortodokse og den Katolske kirke har et system som er sterkt nok til å stå på Guds ord og sine tradisjoner.
Og jeg tror dKK har en pave som er velsignet til den kallelsen.

Jeg tror også jenter på skolen kan være mer lydige enn gutter. Men de kvinnelige prestene har en lederrolle jeg tror de ikke er kalt til fra Gud, og kjemper imot tradisjonen og imot bibelen. De ønsker en annen kirke enn den som har vært. De ønsker forandringer.
De er ikke lenger skolejenter som gjør som læreren sier.

Men jeg ønsker aller mest å holde meg utenfor deres kampsaker, jeg ønsker å konsentrere om meg en kirke, hvor bare fokuset på Jesus blir det sentrale.

Dag Selander sa...

Se där, vilket sällskap att hamn i. Tackar för bevisad heder. Välsignad vare du Johan bland kvinnor. Du Z för din smartness. Du Rudie för din gammaldagshållning Your Old fashioned style! Säger som Z, du och Johan: Amen
PS Dagens Surprise! Länge leve Norge!
PPS Vilka härliga bloggrannar ni Z och Johan har. Hoppas jag får fortsätta vara med er många bloggar än...

Rudie sa...

Hei Dag Selander, og velkommen hit!
Det er desverre mange kristne idag som velger å "være med i tiden" istedet for å være i sannheten.
Nå betyr Jesus så mye for meg, så da får jeg vel heller bare la deg stemple meg! ;)

Z sa...

Dag
Jo Rudie har en mycket snygg och imponerande blogg! :)