lørdag 5. april 2008

Å dø og stå opp igjen


Da Jesus døde og stod opp igjen så gjorde han det for vår skyld. Vi får dø og stå opp igjen med Jesus. Det betyr ikke at vi slipper unna offeret. Når vi er i Jesus så krever Jesus at vi gir våre liv til han. Den som mister sitt liv skal finne det, sa Jesus. Vi finner det i oppstandelsen med Jesus.


Det har gått opp for meg at Gud krever sitt offer fra meg. Et offer hvor jeg legger ned mitt eget, og tør å stole på Han. Det er ikke alltid så lett, for selv om Gud har vist for meg at Han er til å stole på så er naturen min så at den gjør motstand i mot Gud. Det å nærme seg Gud kan kjennes smertefullt, ikke fordi det i Gud er noe som gjør vondt, men det gjør vondt når Guds lys møter meg selv.


Men det finns ingenting som overgår den gleden som følger når man har gitt seg til Gud som ett offer. Når jeg har valgt å dø i fra meg selv. Da kommer Guds herlighet inn i vårt mitt og gjennomsyrer det. Da får Guds kjærlighet lov til å virke og freden som overgår mitt forstand gjør meg så lett og så fri. Tenk om man alltid kunne få være i Guds herlighet.

Men først kommer offeret. Vi dør og vi står opp med Kristus. Etter offeret kommer livet. Det evige liv som gjør at vi aldri mer skal tørste.