torsdag 19. mai 2022

Kjærligheten overvinner alt


 Kjære Jesus. Du vil jeg skal lære mer om kjærlighet. Det jeg kjenner når jeg er sammen med deg i dyp kjærlighet er at frykt forsvinner og jeg får tro i alt. Det står: «Frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærligheten driver frykten ut. For frykten har med straff å gjøre, og den som frykter, er ikke blitt fullkommen i kjærligheten.»

‭‭1 Johannes‬ ‭4:18‬ ‭NB‬‬

Og det motsatte av frykt er tro. Derfor Jesus vil jeg gripe fast i deg og be om å lære meg alt om kjærlighet. Jeg griper meg fast i deg og slipper deg ikke, la meg bli fullkommen i kjærlighet, lær meg alt. Det står:  «Kjærligheten er tålmodig, er velvillig. Kjærligheten misunner ikke. Kjærligheten skryter ikke, den blåser seg ikke opp. Den gjør ikke noe usømmelig, søker ikke sitt eget, blir ikke bitter, gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men gleder seg ved sannhet. Den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.»

‭‭1 Korinter‬ ‭13:4-7‬ ‭NB‬‬

Uten deg Jesus klarer jeg ikke å bli fullkomne i kjærlighet. Du er treet hvor greinene må være i for å bære frukt. Fordi du er en kraft og den kraften former oss. Form meg Jesus, slik at jeg kan vokse i kjærlighet. Jeg vil så gjerne kjenne kjærligheten. Du er så varm og god. Du er ren glede. Du er en kraft som blåser inn kjærlighet i mitt hjerte. Jesus la kjærligheten vokse i meg. Kjærligheten som utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt. Tenk at kjærligheten tror alt. Men det står jo at for den som frykter ikke er blitt fullkommen i kjærlighet, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut. Og inn kommer tro istedet, for kjærligheten tror alt. Jesus, jeg vil bli fullkommen i kjærlighet. Og leve i tro med deg. For det står: «Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.»

‭‭Hebreerne‬ ‭11:6‬ ‭NB‬‬

Jesus, du har vist meg at du vil jeg skal vokse i tro og mangedoble det talentet jeg har fått å forvalte. Jesus jeg vil komme enda nærmere deg og leve i din kjærlighet bestandig. Og det er så godt at du er Herre i min tanke, for din kraft er så god, og den er full av kjærlighet som driver frykten ut. Jesus, jeg elsker å leve i din fullkomne kjærlighet. Det står: «Men nå blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.»

‭‭1 Korinter‬ ‭13:13‬ ‭NB‬‬

Det fins ingenting som smaker bedre enn din kjærlighet. Og den står framfor meg hele tiden. Du vil jeg skal omfavne din kjærlighet. Jesus, jeg elsker din kjærlighet så høyt. La meg bli værende i din kjærlighet bestandig slik at jeg vokser i den og frukten blir at jeg elsker alle mennesker med din kjærlighet. La meg vokse i deg. Din kjærlighet er størst av alt. Takk Jesus. For at du gir hele deg til lille meg. Og du gir deg selv til alle mennesker. Det beviste du da du døde for oss.