mandag 7. januar 2008


Alle kan bli kjent med Jesus!


Egentlig så er det ikke så viktig hva andre syns om oss. Man kan velge om man vil ta det til seg, men man trenger ikke å gjøre det. Det er noe annet med Jesus, for Jesus er Kjærlighet! Og det har en stor betydning i evigheten. Bare Jesus vil godta oss, så vil vi ha blitt godtatt av kjærligheten!


Nå har vi blitt godtatte! For Kjærligheten bestemte seg for å dø for våre synder, synden som skilte oss fra Gud! Så vi er godtatte! Men vi er godtatte kun ved å ta imot Guds gave til oss, Jesus Kristus som vår frelser og Herre.


Jesus kom for synderenes skyld. Fordi Jesus elsker synderen tross deres synd. Og kommer vi til Jesus så kan han forvandle oss. Jesus forvandler oss med sin enorme kjærlighet!


Jeg kjente meg absolutt ikke bra nok til å være en kristen. Så jeg hadde ingen planer om det. Og jeg var håpløs i å følge noen lover. Jeg tror rekorden min i å slutte å røke lå på rundt to timer. Det var fordi når jeg tenkte på å slutte å røke, så fikk jeg så enormt røkesug. Og slikt var det med alt. Derfor var det beste for meg å ikke prøve å holde noen lover, fordi det var umulig.


Jeg hadde fått en fri oppdragelse hjemmefra. Mormor og morfar hadde vært strenge i mot mamma, og slikt skulle ihvertfall ikke jeg ha det. Så der var det en bevist oppdragelse i at jeg skulle få lov til alt. Så jeg hadde ingen grenser hjemmenfra. Jeg vet ikke om en eneste en. Men utenfra så fikk jeg jo høre det hele tiden. For de rundt meg hadde grenser. Så det var slitsomt å prøve å finne ut hva som var greit og ikke for å unngå kjeft. Men jeg følte hele tiden at jeg bare gjorde feil, så jeg ble veldig usikker på meg selv.


Men man fikk jo en hard maske etterhvert. Og jeg likte å være sammen med de som ikke brydde seg så mye om hva som var rett og galt. Jeg ble samboer da jeg var 17 år med en Rogalending som kjente alle de det kriminelle miljøet i den lille byen vi bodde i. Og det var når jeg var samboer med han som jeg ble kjent med Jesus!


Jeg hadde hatt en bestevenninne som var kristen. Jeg trodde også på Gud, men jeg trodde ikke Jesus ville ha noe med meg å gjøre. Men det var ikke sant, Jesus ville ha noe med meg å gjøre. Og Jesus kom til meg og fortalte meg at jeg måtte følge han. Jeg som trodde at man måtte oppføre seg på et helt spesielt sett! Jeg hadde nok ikke blitt godtatt av noen kristen menighet. Men egentlig så trenger man bare Jesus som godtar en! Det er Jesus som bestemmer om man er godtatt eller ikke. Så det er ikke så viktig å bry seg om hva andre kristne mener. Eller det er heller ikke så viktig hva du som kristen mener. Det er hva Jesus mener som er det som gjelder!


Det er Jesus det er viktig å bli kjent med, og jeg var veldig heldig. Jesus kom til meg i min elendighet. Jesus kom til meg! Jesus er ikke langt borte, han er der om vi søker han! Jesus er alltid åpen for de som søker han! Og plutselig så var det veldig enkelt å slutte å røke. Jeg mistet lysten på røk. Og det å få til det jeg ville, klare å følge Jesu lov, det var en befrielse for meg! Jeg fikk ingen lov som ble til forbannelse. Jeg var under Jesu lov noe til og med jeg klarte!


Og det å gå med Jesus er å ha loven på innsiden. For Jesus rører hele tiden med meg, og det er Jesus som viser meg hva han vil. Men man må ville være sammen med Jesus for at det skal virke. Og man må ta tid med Jesus. For det er når man tar tid til å være sammen med Jesus man blir kjent med hvem Jesus er, og det er da man får enda mer hunger etter mer i fra Jesus. Jesus hater synd. Men ikke fordi Jesus er religiøs. Det er fordi Jesus er kjærlighet! Og synd er noe som ødeleggger. Når Jesus kjærlighet får plass inni oss, så får vi ikke lenger plass for synd. Vi mister lysten til å synde. For Jesus har noe som er så veldig mye bedre!


For når Jesus får satt deg fri, da blir du virkelig fri!