torsdag 7. februar 2008

Smak og kjenn at Gud er god!

Mange protestanter mener den Katolske Kirke lærer vranglære. Kansje ikke så rart at de mener det, så lenge de er protestanter og står for det protestanter står for. Ja, det vil si... 300 forskjellige lærer? Der alle mener de er de som står for Guds sanne Ord.

Etter å ha lært protestantismen å kjenne så trodde jeg etterhvert, eller ganske fort at den Jesus jeg hadde inni meg alltid ville være mye bedre enn hva jeg opplevde i en menighet. At jeg aldri kunne oppleve det jeg får oppleve av Jesus like sterkt i kirken. For etter at jeg traff Jesus, og ble kjent med menighetene så ble jeg skuffet gang på gang, fordi det smakte så mye bittert. Mye av frukten var så bitter.
Jeg tenkte at jeg klarer meg alene med Jesus, for da slipper jeg ihvertfall å bli en bitter frukt selv. Så jeg holdt meg unna menigheten, og har gjort det i ca. 15 års tid nå.
Men så ved en tilfeldighet så ble jeg kjent med den Katolske kirke. Og det er så rart, men der opplever jeg det motsatte. Jesus som jeg kjenner og hva han har lært meg, min personlige tro blir forklart så bra av det jeg har lest av den Katolske Kirkes sider bedre enn det jeg hadde klart selv! Den katolske kirkes lære og Jesus som jeg kjenner skiller seg ikke som jeg er vant med!
Det er som rent vann, ja som kildevann som smaker så godt å få drikke! Det smaker rent!

Menneskene som jeg har blitt kjent med her på bloggen og i det virkelige liv som er katolikker bærer også gode frukter! De smaker ikke som en "typisk" protestant med sin egen bittersmakende eller sursøte lære. Spesielt på internett har jeg blitt sjokkert over protestanter sin oppførsel og så mye smaker veldig bittert eller sursøtt. Det er utrolig hvordan
så mange kristne oppfører seg mot hverandre. En frukt som ikke er god, og som man blir lik om man spiser for mye av den. Finns det en god frukt, en slik Jesus snakket om at kristne skulle bære? Ja, faktisk så finns den! Jeg ser at katolikker flest bærer en helt annen frukt enn hva den typiske protestant gjør. Og dens smak likner den frukt som jeg får av Jesus selv! Den smaker underbart! Jeg liker god frukt. For da blir Jesus synlig her nede på jorden!

LA KIRKEN BLI EN, SÅ DEN KAN BÆRE GOD FRUKT!
La oss elske hverandre slik Jesus elsker oss!

4 kommentarer:

Siw sa...

Må si jeg kjente igjen din opplevelse av møte med kristne over internett. Min lengsel etter enhet har fått mange "trøkker" underveis. Synet på menigheten også. Hvorfor er de kristne slik mot hverandre? Å hvordan kunne vi som tror på en og samme Gud - bli så vanvittig forskjellige?

Kjærligheten skal bli kald hos de fleste... jeg tror det ligger noe i dette.

Det virituelle felleskapet har vært knalltøft - likevel er det også her jeg ofte har blitt velsignet. Det ligger så mange gode muligheter på nettet. Det er nok hva den onde ser, og vil ødelegge.

Jeg trakk meg litt tilbake nå. Tar en liten bloggpause. Men jeg kommer tilbake.

Vi vil være med å velsigne. Være med å bygge enheten på tross av - ikke sant Rudi?

Overvinn det onde med det gode, skrev Paulus.

RUDIE sa...

Det er sant det du sier, Siw!
Men av og til kan det kjennes godt å ta en pause også.
Men håper du stikker innom her av og til! Det er trist om du forsvinner helt. Men du er vel inne på Jesusonline også av og til? Men de har kansje tatt en pause de også?
Jeg syns Vassula sier mye viktig på filmen jeg har her om enhet.
At Gud ønsker at hans barn skal ha enhet med hverandre. Men jeg kommer nok til å holde meg unna de som ikke søker enhet. Og som Jesus sa. Om vi ikke er velkomne et sted så skal vi børste av oss støvet på skoene med.
Guds velsignelse!

rootsman sa...

Jeg kjenner meg også igjen i din beskrivelse. Jeg har de siste årene sett hvor "hard" og bastant jeg har vært i å lære andre hva som er sannheten, inntil jeg fant ut at det jeg lærte kun var en av mange "sannheter".

Etter at jeg derfor begynte å følge kristendommen helt tilbake til Kristus, så klarer jeg ikke lenger å overse den historiske kirken. Og jeg tror ikke slik som mange protestanter at denne har "utviklet seg til å bli korrupt". Nei, selv om den, som alle andre, til tider har opplevd moralsk forfall, har den likevel i forbausende høy grad klart å beholde den apostoliske lære, sakramentene og alt som hører til.

Blir spennende med "konverteringsbloggen", du snakket om. :-)

RUDIE sa...

Rootsman
Du skriver det jeg går å tenker på som et første innlegg ( "hvorfor jeg ønsker å konvertere") i "konvertittbloggen"! ;)
Den åpner rundt den 11/2 om alt går som planlagt.
Men som du også beskriver så har jeg alltid kjent at jeg har gått med sannheten og har sortert ut hva som er sant og ikke i de forskjellige menigheter.
Og det har nok vært nødvendig også, men veldig slitsomt.
Men for meg så føles det som å komme "hjem" til den Katolske Kirke. Alt føles mer riktig der, og jeg har lært meg kjempemye! Jeg føler at jeg på en måte alltid har vært katolsk i hjertet mitt! :)