fredag 10. desember 2021

Udyret 666

 Dessverre er det mange kristne som lever i frykt for Gud, og tror de lever i den tid Jesus profeterer om skulle komme snart. De gjør som jødene og tolker det fysisk som at Jesus skal regjere på jorden i tusen år fysisk og ikke åndelig. Slik jødene fortsatt venter på deres messias at han skal komme med fred til verden. Og ser ikke at Jesus taler om en himmelsk fred vi får i våre hjerter. Jeg skjønner ikke kristne som ikke tror at Jesus taler om tempelets ødeleggelse ikke gjaldt da templet ble revet i år 70. Men at de tror et nytt tempel skal bli bygd og så skal det bli revet på nytt. 

Mange kristne er redd for dyrets merke, at det er i vaksinen eller noe. Men de er redd for å vaksinere seg. 

Jesus jeg ber om at kristne søker deg i kjærlighet og ikke frykt. De er redd for at om de tar et merke i hånd eller panne så skal de bli kastet i ildsjøen. 

Her er min tolkning. Jesus jeg elsker deg. La din kjærlighet bli synlig i hele verden. 

Alle kristne trodde til år 700 at udyret var Nero. Nero var et grusomt menneske som opphøyde seg til Gud og tvang menneskene til å tilbe han som Gud. På markedsplassen så måtte man ha et merke av aske som man fikk på hånden eller pannen for å få kjøpe eller selge. 666 er skrevet i kode som var vanlig for jøder å gjøre, og det står for Nero. Nero hadde sex med sin egen mor og forgiftet henne, sparket ihjel sin gravide kone og brukte kristne som fakler ved at han smurte de inn med tjære og hengte de opp før han tente på de. Han var et udyr som tvang mennesker til å tilbe han fra år 54. Så det var ikke lett å være i kristen under Romerriket og spesielt under keiser Nero. Det står i Johannes åpenbaring at de som tar dyrets merke vil bli kastet i ildsjøen. Jeg tror det må tolkes åndelig og at samvittigheten til kristne som har tilbedt Nero av frykt vil være veldig dårlig og vond samvittighet når de møter Gud. Det vil være gråt og anger for at de var feige. Det er ilden i samvittigheten som jeg tror de må leve med. Gud er ikke en saddist som piner mennesker med levende ild i evighet. Gud er en fortærende ild som lyser opp vår samvittighet og gjør at vi ser våre synder, det er hans vesen, og ikke noe ondt i det. Mitt håp er at de menneskene som havner i ildsjøen, altså som må stå framfor Gud med å ha sviktet Gud og tatt dyrets merke på seg, at de også kan bli renset og får tilgang på Jesu offer. For om Jesus tok all synd på seg så tok han også deres. Det er mitt håp, for jeg vil så gjerne at alle finner veien til Gud.

Jesus sier i profetien at det skulle skje snart. Snart er ikke over tusen av år. Og skulle ikke Jesus nevnt noe av det som skjedde med kristne og jøder i deres generasjon? Skulle ikke Jesus nevne noe om kirkens makt som skjedde i tusen av år? Men alt Jesus profeterer over skjer i våres tid. Vi er ikke de første til å tro det. Mennesker har trodd Napoleon, hitler, paven osv har vært udyret. For mennesker har lett for å tro at de er i profetiens sentrum. 

Det står først i Johannes åpenbaring:

«Salig er den som leser og de som hører det profetiske ord og holder fast på det som der står skrevet. For tiden er nær.»

‭‭Åpenbaringen‬ ‭1:3‬ ‭NB‬‬

Nær var i første århundre, ikke to tusen år senere.

Men vi lever i en tøff tid og da er det så godt å ha Jesus i hjertet. For Jesus du er så god og gir meg så gode følelser. Et fruktfat med gode frukter. Det er så godt å ta tilflukt til deg. Du er så god uansett hvordan jeg oppfører meg. Du er så tålmodig med meg og gir meg av din fred, som verden ikke kjenner. Jesus la meg komme enda nærmere deg. Jeg får ikke nok av deg. Jesus jeg ber om at mennesker får møte din kjærlighet, og at de forstår at du bare er kjærlighet og vil oss bare godt. Du er løven og lammet. Du kom ned på jorda for å redde oss. Så viktige er vi for deg. Og det skal vi feire. Julen er en optimistisk tid der engler synger om fred. For du gav fred til verden ved å gi ditt liv, slik at vi kunne finne fred med deg. Jesus takk for at du besøkte oss, steg opp og kom igjen i pinsen ved å bo i våre hjerter. Du er Gud som ble et menneske. For et mysterium.