onsdag 2. februar 2022

Lær meg å elske min neste slik du gjør, Jesus

 


Kjære Jesus. Det er alltid så godt å være med deg. Du er så fullkommen og det er ikke mennesker. Derfor liker jeg aller best å være med deg, for jeg syns mennesker er så kompliserte. Og mer man kjenner et menneske, mer kompliserte blir de. Og da ser jeg, jeg er like komplisert selv. Og allikevel elsker du meg. Du holder aldri noen tordentale, du får meg ikke til å skamme meg for min synd. Du trykker meg aldri ned og forteller meg hvilket avskum jeg er. Du viser meg bare godhet og nåde. Du er full av åndens frukter bestandig som f. Eks kjærlighet, glede og fred. Og du Jesus synder aldri. Allikevel elsker du meg. De som er religiøse som må gjør ting, og mene ting fordi de er redd for deg, og derfor vil tilfredsstille deg, de kjenner deg ikke slik jeg kjenner deg, for du er så befriende, du gjør meg så godt. Jesus, du har all rett til å dømme meg, men du kommer istedet med nåde. Jesus, ingenting er bedre enn deg. 

Jesus, jeg har så langt igjen for å bli lik deg. Men jeg kan ikke gi meg fordi veien er så lang. Og jeg vet at du vil at jeg skal elske min neste som meg selv. Jeg tar jo imot din nåde, da må jeg også vise kjærlighet til min neste. Jeg skal jo ikke dømme min neste. For meg skal ikke saken handle om hvordan min neste oppfører seg, for meg er saken hvordan jeg oppfører meg. Og jeg vil likne deg, Jesus. Jeg vil lære av helgener som viser kjærlighet der hat råder. Mitt livsløp må handle om meg og min oppførsel mot min neste, for jeg kan bare forandre meg selv, jeg kan ikke forandre andre. Jesus jeg er så glad i deg. Jeg vil gå sammen med deg der jeg møter min neste og elske de fordi du elsker de. Jesus, la meg lære av Frans av Assisi. Der han sier: «Forkynn evangeliet - om nødvendig med ord.» La meg være et lys for deg, slik at det jeg får oppleve med deg, blir delt ut til min neste. For du er så god, Jesus. La meg bringe din godhet ut i verden. La meg starte nå, Jesus. Ved å hele tiden holde øynene på deg. 

En bønn jeg vil meditere på i kveld er: 

Frans av Assisis bønn

Herre gjør meg til redskap for din fred!

La meg bringe kjærlighet der hatet rår.

La meg bringe forlatelse der urett er begått. La meg skape enighet der uenighet rår.

La meg bringe tro der tvilen rår.

La meg bringe sannhet der villfarelse rår.

La meg bringe lys der mørket ruger.

La meg bringe glede der bedrøvelse hersker!

Å Mester!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som det å trøste. Ikke så meget å bli forstått som det å forstå.

Ikke så meget å bli elsket som det å elske!

For det er gjennom at man gir at man får.

Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv. Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!

Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!

Amen.