søndag 16. januar 2022

Johannes Åpenbaring

 


Kjæreste Jesus. Jeg er så takknemlig for at jeg kjenner deg. Tenk at jeg skal få kjenne ditt nærvær hele tiden. Du som gjør meg så godt. Det er så godt å kjenne deg Jesus. Og når jeg leser bibelen er du den samme. Jeg har funnet lykken og du er bare god. 

Jesus jeg tror på hele bibelen selv om jeg ikke skjønner alt. Spesielt Johannes Åpenbaring syns jeg er vanskelig. For den er ganske skremmende. Men du sa til meg at du skal vise meg den litt og litt, når jeg går dypt inn i deg vil jeg forstå litt og litt. Det første du sa til meg var at når noen profeterer, når du åpenbarer noe for en person så handler det som regel om noe som snart skal skje. Når noen profeterer noe i dag, så handler det som regel ikke om noe som skal skje om to tusen år. Spesielt ikke når man gjentar mange ganger at det snart skal skje. Du viste meg at det meste i Johannes åpenbaring alt har skjedd, og at Johannes profeterte for de som da levde. Og det fantes mange onde krefter da. Og mye av det som står om i åpenbaringsboken er symbolsk. Slik som et sverd er symbolsk for Guds ord.  Slik er åpenbaringsboken full av symbolske ord. 

Johannes levde på en tid da jødene forfulgte de kristne. Jødene fornektet Jesus og ville ha en annen messias. I år 70 ble Jerusalem gjevnet med jorden, og tempelet ble revet slik Jesus sa det skulle bli. 

«Jesus forlot nå tempelet. Da han var på vei ut, kom disiplene til ham og pekte på tempelbygningene. Men han sa: «Ja, ser dere alt dette? Sannelig, jeg sier dere: Her skal det ikke bli stein tilbake på stein, alt skal rives ned.»»

‭‭Matteus‬ ‭24:1-2‬ ‭N11BM‬‬

https://bible.com/bible/29/mat.24.2.N11BM

Mange kristne syns synd på jødene i dag og jeg tror også noen tror at jødene skal bygge et nytt tempel og regjere på jorda at det er Guds vilje.  Men jeg syns de de kristne går for langt. Det er Jesus sitt offer på korset og bare det som kan frelse mennesker. Jeg tror Gud aldri vil godta at jødene begynner å ofre dyr til han igjen. Det vil være å spotte Jesus. Og jeg tror grunnen til at tempelet ble revet var for at Gud hadde det fullkomne offer og ikke trengte tempelet lenger. For nå kan vi frimodig komme fram til Gud, for vi er renset i Jesu blod. 

Men Jesus sa at jødene ikke skulle få se han igjen før de sa velsignet er han som kommer i herrens navn. Så jeg tror de begynner å tro på Jesus før Jesus kommer tilbake. 

«Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke. Så hør: Huset deres blir forlatt og legges øde! For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: ‘Velsignet er han som kommer i Herrens navn!’»»

‭‭Matteus‬ ‭23:37-39‬ ‭N11BM‬‬

https://bible.com/bible/29/mat.23.37-38.N11BM

Men nå har jødene igjen fått tilbake landet og Jerusalem slik Jesus profeterte om:

«De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger. Og Jerusalem skal tråkkes under fot av hedninger helt til hedningenes tider er til ende.»

‭‭Lukas‬ ‭21:24‬ ‭N11BM‬‬

Scott Hahn skriver i Lammets nattverd

I Apokalypsen hentyder Johannes til de harde prøvelsene som kristne var utsatt for i hans tid. Siden han sjelden nevner navn- og han gir aldri en tidsangivelse, unntatt hvor han sier at det var « Herrens dag» - foreslår fortolkerne en lang liste av kandidater til Åpenbaringens trengsler: Jerusalems fall og tempelets ødeleggelse ( år 70); keiser Neros blodige forfølgelser ( år 64); keiser Domitians forfølgelser ( år 96); jødenes forfølgelse av de kristne (50- og 60- årene).

På en måte - i en åndelig mening - er selvsagt alle disse fortolkningene riktige, for Åpenbaringen er en oppmuntring for alle kristne som gjennomgår prøvelser og forfølgelser, uansett i hvilken grad. Men i bokstavelig mening handler Åpenbaringen, tror jeg, primært om Jerusalems fall.

-sitat slutt-

Jesus jeg ber om å forstå mer av Åpenbaringsboken. Forstå symbolikken. For en ting vet jeg, og det er at du bare er god. Du ga ditt liv for at alle skulle kunne bli frelst. Jesus jeg tror og håper at alle finner veien til deg, og jeg er så glad for at det er mange katolikker som også tror på det, at alle som vil kan bli frelst. Jesus det er den viktigste bønnen jeg har. At du frelser alle. Spesielt den som trenger det mest. Jeg tror det er lettere for en katolikk å tro på det enn for protestanter. For katolikker tror på skjærsilden. Og det er et renselsesfest for alle syndere, uansett hvor ille synden er kan du rense den Jesus. I ilden. Og jeg tror uansett når det står om ild i det hinsidige så er det snakk om en åndelig ild, en rensende ild for alle som vil bli renset. 


«Ingen kan legge noen annen grunnvoll enn den som alt er lagt, Jesus Kristus. Men om noen bygger på grunnvollen med gull, sølv eller edelstener, med tre, høy eller halm, skal det en gang vise seg hva slags arbeid den enkelte har gjort. Herrens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det byggverket noen har reist, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom det brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men bare som gjennom ild.»

‭‭1. Korinter‬ ‭3:11-15‬ ‭N11BM‬‬