mandag 17. januar 2022

Kontemplasjon og indre bønn

 


Takk kjære Jesus for at du er så god mot meg. Du som er allestedsnærværende  er tett ved sida mi bestandig. Jesus jeg vil bli som deg. Du har de åndelige frukter så sterkt at jeg ser at du er full av de. Som kjærlighet, det er som du har en sterk kraft slik at jeg kjenner din kjærlighet i mitt hjerte når du er nær meg. Jeg blir lett og får en sterk fred inni meg. For fred er også en av fruktene jeg kjenner sterkt når du er nær meg. Jesus jeg elsker deg så høyt. Takk for at du er nær meg bestandig. Og ditt smil er så fullt av glede, slik at jeg kjenner glede i nærheten av deg. Og du er mild. Jeg kan komme med all slags synd til deg og du er bare mild og lar meg begynne på nytt. Jesus du er så god. 

Jesus jeg vil vokse i deg. Slik at du vinner skikkelse i meg. Tro, håp og kjærlighet. Og størst er kjærligheten. 

Det er så godt å kontemplere. Det viste du meg i førsten av 20 årene. Så hadde jeg det inni meg da jeg var i trosbevegelsen. Men når vi ba på møter der så lengtet jeg etter kontemplasjon. Så ble jeg kjent med den katolske kirke. Og der lærte jeg at den bønnen jeg elsket het kontemplasjon. Og jeg har alltid følt at jeg har kommet hjem. Og det er så godt å be der når jeg er på messe. For å be kontemplasjon på messe gjør deg så vakker og det er så vakkert når alle ber til deg. 

I katekismen fins så sanne ord om bønn til deg, Jesus. Jeg vil sitere noen.  Det ble litt mye, for alt er jo så bra 

Tredje kapittel: Å leve i bønn

2697. (1099) Bønn er det nye hjertes liv. Bønnen bør besjele oss hvert eneste øyeblikk. Men vi har det med å glemme Ham som er vårt liv og vårt alt. Derfor er det at de åndelige fedre, etter tradisjonen fra Deuteronomium og profetene, fremhever bønnen som å "komme Gud ihu", uavlatelig å vekke "hjertets hukommelse": "Man skal komme Gud ihu oftere enn man trekker pusten".158 Men man kan ikke be "hver tid og stund" dersom man ikke setter av visse tider hvor man ber med vilje: dette er høydepunktene i kristnes bønn, både i inderlighet og i tid.

III. Stille bønn

2709. (2562-2564) Hva er stille bønn? Sta. Teresa svarer: "Stille, indre bønn er etter min mening ikke noe annet enn fortrolig, vennskapelig omgang hvor man på tomannshånd samtaler med den Gud man vet seg elsket av".164

Stille bønn søker den "som min sjel elsker" (Høys 1, 7).165 Dette er Jesus, og i Ham, Faderen. Han søkes, for å lengte etter Ham er alltid kjærlighetens begynnelse, og Han søkes i ren tro, en tro som gjør at vi fødes av Ham og lever i Ham. Man kan også meditere i stille bønn, men blikket er likevel rettet mot Herren.

2710. (2726) Å velge tidspunkt og varighet for stille bønn er avhengig av hvor fast man er i sin beslutning om å be. Valget er avslørende for hjertets hemmeligheter. Man samler seg ikke i stille bønn bare når man har tid til overs: man tar seg tid til å være til for Herren, fast besluttet på å ikke frata Ham tid underveis, uansett hvilke prøvelser og hvilken tørke møtet kan by på. Det er ikke alltid mulig å meditere, men det er alltid mulig å samle seg i stille bønn, uansett helsetilstand, arbeidsforhold og følelsesliv. Hjertet er stedet for søken og møte, i fattigdom og i tro.

2711. (13482100) Å gå inn i stille bønn er som å gå inn i den eukaristiske liturgi: å "samle" hjertet, la hele vårt jeg samles, drevet av Den Hellige Ånd, å bo i den Herrens bolig som vi er, vekke troen for å gå inn til Hans nærvær som venter på oss, la maskene falle og vende vårt hjerte om til Herren som har oss kjær, slik at vi kan overgi oss til Ham som en offergave som skal renses og forvandles.

2712. (2822) Stille bønn er Gudsbarnets bønn, bønnen fra den tilgitte synder som går med på å ta imot den kjærlighet han elskes med, og som vil besvare den ved å elske enda mere igjen.166 Men han vet godt at hans gjenkjærlighet er den som Ånden utgyder i hans hjerte, for alt er nåde fra Gud. Stille bønn er å gi seg over, ydmyk og fattig, til Faderens kjærlighetsfulle vilje, i stadig inderligere forening med Hans elskede Sønn.

2713. (2259) Slik er stille bønn det aller enkleste uttrykk for bønnens mysterium. Stille bønn er en gave, en nåde; den kan kun tas imot i ydmykhet og fattigdom. Stille bønn er et paktforhold Gud slutter i vårt dypeste jeg.167 Stille bønn er fellesskap: der danner Den Hellige Treenighet mennesket, Guds bilde, "likt med seg selv".

2714. Stille bønn er også fremfor noe bønnens høydepunkt. I den stille bønn skjenker Faderen oss "kraft ved sin Ånd, så deres indre kan bli styrket, Kristus feste bo i deres hjerter ved troen, og kjærligheten være den grunn dere er rotfestet i" (Ef 3, 16-17).

2715. (1380521) Kontemplasjon er troens blikk, festet på Jesus. "Jeg ser på Ham, og Han ser på meg," sa bonden fra Ars, i bønn foran tabernaklet, på sin hellige sogneprests tid. Å gi akt på Ham er å gi avkall på "meg". Hans blikk renser hjertet. Lyset fra Jesu blikk opplyser vårt hjertes øyne; det lærer oss å se alt i lys av Hans sannhet og Hans medlidenhet med alle mennesker. Kontemplasjon vender også blikket mot Kristi livs mysterier. Den formidler "indre kjennskap til Herren" slik at vi kan elske og følge Ham enda mer.168

http://www.katolsk.no/tro/kkk/k4_07