fredag 5. februar 2021

Den åndelige verden

 Kjære Jesus takk for din store nåde. Du har all makt i himmel og på jord. Du er verdens dommer. Når mennesket ender sitt liv kommer det for dommen og blir dømt etter sine gjerninger. Som dommer så følger du ikke vært menneske og styrer deres liv. Du ga mennesket makt til å styre verden. Det er først når mennesket går over til den andre siden at du dømmer oss. At djevelen er verdens fyrste er fordi verden ligger i forbannelse fordi mennesket gir djevelen makt. Men du kom som et lys til verden og du grunnla kirken hvor du er hodet, mens kristne er kroppen. Og kirken har hatt stor makt i verden. Noe jeg tror er beskrevet i åpenbaringsboken om tusenårsriket der djevelen er bundet i tusen år og du regjerer på jorda. 

En gang så var djevelen god. Du skapte djevelen god. 

«Og Herrens ord kom til meg, og det lød så: Menneskesønn! Stem i en klagesang over Tyrus’ konge, og si til ham: Så sier Herren Herren: Du var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet! I Eden, Guds hage, bodde du. Kostbare steiner dekket deg: karneol, topas, diamant, krysolitt, onyks, jaspis, safir, karfunkel og smaragd, og gull. Tamburiner og fløyter var i fullt arbeid hos deg. Den dagen du ble skapt, sto de rede. Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. Der gikk du omkring blant skinnende steiner. Ustraffelig var du i din ferd fra den dagen du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg. Ved din store handel ble ditt indre fylt med urett, og du syndet. Så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra Guds fjell. Jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub, så du ikke mer fikk være blant de skinnende steiner. Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets skyld. Du ødela din visdom på grunn av din glans. Jeg kastet deg til jorden, jeg la deg ned for kongers ansikt, slik at de kunne se på deg med lyst. Ved dine mange misgjerninger, ved din urettferdige handel, vanhelliget du dine helligdommer. Derfor lar jeg ild gå ut fra deg, og den skal fortære deg. Jeg gjør deg til aske på jorden for alle deres øyne som ser deg. Alle de som kjente deg blant folkene, er forferdet over deg. En redsel er du blitt, og du er blitt borte - for evig tid.»

‭‭Esekiel‬ ‭28:11-19‬ ‭NB‬‬

Men så ble djevelen ond og ble kastet ut av himmelen. 


Åpenbaringen 12,7-9. ”Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og hans engler gikk til krig mot draken. Draken kjempet sammen med sine engler, men ble overvunnet, og de kunne ikke lenger ha noen plass i himmelen. Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham.”

Djevelen ble kastet ut av himmelen fordi han ville bli lik Gud.  Det står i Bibelen, Jesaja 14,12-14. ”Å, at du er falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! At du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag! Det var du som sa med deg selv: ”Til himmelen vil jeg stige opp; høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone. Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord. Jeg vil stige opp over de høye skyer og gjøre meg lik Den Høyeste.”

Jesus sier: «Da sa han til dem: Jeg så Satan falle ned fra himmelen som et lyn.»

Og entredjedel av englene falt med djevelen. Demoner som er på jorden nå. 


«Og et annet tegn ble sett i himmelen - og se: En stor ildrød drage som hadde sju hoder og ti horn, og på sine hoder sju kroner. Med sin hale dro den med seg tredjedelen av himmelens stjerner og kastet dem til jorden. Og den stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet hennes så snart hun hadde født.»

‭‭Åpenbaringen‬ ‭12:3-4‬ ‭NB‬‬

https://www.bible.com/102/rev.12.3-4.nb


‭‭Lukas‬ ‭10:18‬ ‭NB‬‬

Takk for at du frelste mennesket Jesus. Og at du fikk nøklene til dødsriket.