mandag 4. september 2023

Et mysterium

 


Kjære Jesus. Det er så fint å skrive ned det vi snakker om, min dagbok om oss to. 

I dag snakket vi igjen om evigheten, om døden og det du måtte igjennom. Det er så morsomt å ha deg Jesus, for du forteller meg mange mysterier med glede. Jeg får ta del i dine mysterier. Men et mysterium sa du jeg måtte vente med å få forstå. Og det var hva du opplevde når du hadde hele verdens synd i deg. Det er et mysterium som hjernen min ikke kan fatte nå. Bare å tenke litt på det gjør meg ør. Og det at du var sterkere enn verdens synd. Det er for stort til å fatte. Det er kanskje så hellig å røre ved, at det jordiske ikke strekker til. 

En ond mann med stor synd kan bli frelst av deg. Da kommer han til purgatoriet. Om den onde mannen ikke vil ha din nåde havner han i helvete. Der må han leve med sin synd og pines av den. Om han velger deg Jesus, så får han komme til purgatoriet. Der renses han av Guds ild. Du fortalte meg at der blir vi ett med deg. Du tar våre angrende synder, sliper vår falne natur. Kanskje vi har en hovmodig natur eller blir lett vred. Er gjerrig eller blir lett misunnelig. Det blir det synder av. Men av å være i ilden blir vi renset. Det er en åndelig ild. For det er Guds ild, og Gud er Ånd. Synden plages i den ilden, for den ilden er hellig og ren. Og all synd og mørke havner i lyset og ser forferdelig ut. Derfor pines vi i synden om vi har synder. Men uten synd er ilden himmelsk. Fysisk ild er jo også til glede når vi tenner et bål og varmer oss der. Ilden kan virke både på ondt og godt. 

Å bli ett med deg er godt. Det blir vi i purgatoriet. Du tar vår synd og vi får din rettferdighet. Du er jo den eneste som kunne vinne over synden. Hvordan du gjorde det er et mysterium. Men da du døde på korset var det ikke symbolsk at du tok verdens synd. Du gjorde det på ekte. Du tok med deg synden inn i døden. Og der gjorde du opp med synden. Men å forstå med hvilken kraft. Da må man forstå Gud. For du er Gud. Og det blir for vanskelig å forstå, for hjernen min er for liten. Å ta et menneskes synder, det kan man nok forstå. Men å ta verdens synd på seg, det er fryktelig mye. Og det å bli alt i alle, det er veldig mye. 

Jesus, du er kjærlighet. Du reddet oss alle. Og da er det nesten vanskelig å forstå at du tar deg tid til lille meg. 

Jeg elsker deg Jesus ❤️