lørdag 20. januar 2024

Våre konsekvenser

 


Kjære Jesus. Jeg elsker deg så høyt. Det du gjorde på korset var å ta hele verdens synd på deg. Den lidelse du måtte igjennom, er det vi ser. Men den virkelige lidelsen du går igjennom er synden du tok på deg fra vært menneske. For når du tok på deg synden, si f.eks en voldtekt, så er det ikke bare synden du må lide for, men du ser lidelsen til jenta, hva hun går igjennom. Og den synden tar du på deg. Og det knuser ditt hjerte. Hadde vi mennesker sett hva du måtte igjennom, for å frelse alle oss mennesker, så hadde vi blitt gale. Derfor sier du til Saint Faustina at hun skal få smake en liten del av din lidelse. Og det hun opplevde og så var din lidelse på korset. Det hun så var grusomt, men det var bare en liten bit av din lidelse. Jesus, la meg få være nær deg på korset. La meg få kjenne en liten bit av din lidelse. Få være nær deg. 

Jesus. En rosenkrans jeg hører på så sier han som ber den at Gud straffer ikke oss mennesker. Det er ikke noe Gud gjør. Vi straffer oss selv. Gud har gitt oss fri vilje, og når vi gjør dårlige valg så får vi oppleve negative konsekvenser. Mens om vi gjør gode valg, så opplever vi positive konsekvenser. Jeg syns det er så bra sagt, for det er slik jeg kjenner deg også. I år 70 så fikk Jerusalem oppleve en dom over at de ikke valgte deg som deres Messias. Du gråt da du så det i ånden og sa 

»Da han kom nær og så byen, gråt han over den, og sa: Visste også du, om enn først på denne din dag, hva som tjener til din fred! Men nå er det skjult for dine øyne. For dager skal komme over deg, da fiendene dine kaster en voll opp omkring deg, og de skal omringe deg og trenge deg fra alle kanter. Og de skal slå deg til jorden, og dine barn i deg. De skal ikke la stein bli tilbake på stein, fordi du ikke kjente din besøkelsestid.«

‭‭Lukas‬ ‭19‬:‭41‬-‭44‬ ‭NB‬‬

https://bible.com/bible/102/luk.19.41-44.NB

»Jerusalem, Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke. Se, huset deres skal bli liggende øde!«

‭‭Matteus‬ ‭23‬:‭37‬-‭38‬ ‭NB‬‬

https://bible.com/bible/102/mat.23.37-38.NB

På grunn av menneskers frie vilje så får vi oppleve konsekvensene av våre valg. Men på grunn av at du Gud er allmektig så må du dømme oss, for din er makten. Om du hadde villet, så kunne du gripe inn i vær sak på jorden. Men da hadde ikke vi mennesker vært frie. Du hadde kommet mellom oss vær gang vi kranglet eller sloss. Kanskje du måtte ha sendt hele din engel hær på jorden som voktet oss for alt vi sa. For det er der i det små det blir krig i verste fall. 

Men det du vil Jesus er å være i oss slik Faderen er i deg. Du vil være hodet på kroppen som er oss kristne. Jesus, jeg elsker at du begynner helt og holdent å ta over meg. At mine tanker går rett til deg. Du som er hjernen min. Hjernen som lar mine tanker være i deg. Og jeg opplever en så stor velsignelse over det. Jesus, led mine steg. Slik at du kan bruke meg til å gjøre din vilje. Jesus, du ga ditt liv for meg. Jeg gir mitt liv til deg. Du var fullkommen da du ga ditt liv. Jeg er ødelagt. Men du vil gjøre meg fullkommen. Det er målet der framme. Du tok synden på deg. Men den klarte ikke å ødelegge deg, slik den ødelegger mennesker. Du vant over synden. Og nå er du kongenes konge. Og min venn.