søndag 30. juni 2024

La senregnet komme

 



Kjære Jesus. Vi er kalt til å be hele tiden. Be alltid i ånden, sa Paulus. Det er godt å ha deg hos meg hele tiden. Jeg trenger deg Jesus. 

Jeg har tenkt litt på tusenårsriket. Det vil jo en gang ta slutt. Jeg tror det allerede er slutt, for jeg tror den makt kristendommen har hatt i verden, er slutt. For om tusenårsriket handler om bare et åndelig rike, at det handler om evangeliet som spres og derfor har makt, så tror jeg at evangeliet vil ha makt alltid, og ikke ta en slutt som åpenbaringsboken kap. 20 taler om. At tusenårsriket tar slutt fordi kristendommen mistet makten.  Som det står: «Hun fødte en sønn, et guttebarn, som skal styre alle hedningefolkene med jernstav. Og hennes barn ble rykket bort til Gud og hans trone.»

‭‭Åpenbaringen‬ ‭12‬:‭5‬ ‭NB‬‬

Vi kristne tror jo på himmelen og at de i himmelen kjemper sammen med oss. Og at kirken er Jesu kropp. Ihvertfall tror katolikker det. 

Så i over tusen år har kristendommen hatt stor makt i verden. Vi i Norge skal snart feire at landet ble kristnet for snart tusen år siden. Og ble kristnet vekk fra tyranni og grusomheter. Jesus brukte jernstaven for å omvende barske vikinger, slik at menneskene kunne tro på en god Gud istedet. Kristendommen kom med mye godt, mennesker har gjerne bare hørt negativt om hva som skjedde. Det var for tusen år siden.

Men det ble et stort frafall på 1900 tallet, og djevelen har aldri vært verre i verden da både gjennom nazismen og kommunismen. Aldri før har så mange millioner mennesker blitt drept. Og Israel ble angrepet og omringet. Akkurat som det står i åpenbaringsboken 20. Men ingen klarte å ta de helliges leir og den hellige by. 

Så skal djevelen og hans demoner kastes i ildsjøen. Og det skjedde ikke på 1900 tallet, for djevelen er fortsatt virksom. Men det som profeteres skjer ikke alltid med det samme. Men det skal skje. Som Jesus sier i Johannes evangeliet: «Nu holdes dom over denne verden; nu skal denne verdens fyrste kastes ut,»

‭‭Johannes‬ ‭12‬:‭31‬ ‭NORSK‬‬

Det skjedde jo ikke med det samme. Det er en profeti om at kristendommen skal få makt over verden slik Jesus sier i Markus-evangeliet : «Men ingen kan gå inn i den sterkes hus og røve hans gods uten at han først har bundet den sterke; da kan han plyndre hans hus.»

‭‭Markus‬ ‭3‬:‭27‬ ‭NORSK‬‬

Her forteller Jesus om tusenårsriket der djevelen blir bundet, og kristendommen får makt i store deler av verden. Først bindes djevelen, så røver Jesus hedningene og får de til seg. Hedningene blir kristne. 

Djevelen skal bli kastet i ildsjøen, men det skjer ikke før Jesus kommer tilbake. Åpenbaringsboken handler mest om det som skjedde i det første århundret. Og i disse dager skjer det ting ikke åpenbaringsboken skriver om. 

Men jeg tror vi nærmer oss slutten. Og vil senregnet komme slik at alle mennesker får høre om deg Jesus først? Det er vel det jomfru Maria vil vi skal be om hver dag med rosenkransen. Jesus jeg tror du må hjelpe oss mennesker for å få til vekkelse i hele verden. Og jeg tror du må komme til hvert menneske og fortelle dem om deres synd slik at vi mennesker kan forandre oss. For ikke lenge siden viste du deg for 200 palestinere. Da kan du også vise deg for alle. Slik at alle skjønner at de må omvende seg ellers kommer vi til helvete. 

I en profeti om de siste dager hvor alle mennesker skal få oppleve deg og Den hellige Ånd sier: 

«Det skal skje i de siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd over alt kjød. Deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord. Deres unge menn skal se syner, og de gamle blant dere skal ha drømmer. Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager utgyte av min Ånd, og de skal tale profetiske ord. Jeg skal gjøre under oppe på himmelen og tegn nede på jorden, blod og ild og røkskyer. Solen skal bli forvandlet til mørke og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og herlige. Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.»

‭‭Apostlenes gjerninger‬ ‭2‬:‭17‬-‭21‬ ‭NB‬‬

Vi må jo ha et senregn før du kommer tilbake, Jesus. Tidligregnet var vekkelsen før tusenårsriket, og tusenårsriket har jo hatt regn innimellom det også. Den tiden kornet vokser. Men vi må jo ha et siste regn før du kommer, Jesus. Jeg ber om at det skjer. 

«Vær tålmodige, brødre, til Herren kommer! Se, bonden venter på jordens dyrebare grøde. Han venter tålmodig på den, til den har fått tidligregn og senregn. Vær også dere tålmodige, og styrk hjertene, for Herrens komme er nær!»

‭‭Jakob‬ ‭5‬:‭7‬-‭8‬ ‭NB‬‬

Jesus, jeg ber om senregnet at det må komme snart.